תעמולה בריטית, אנטי גרמנית, באמצעות כרזות תעמולה בסגנון מיניאטורות פרסיות, שהופצו באיראן בתקופת מלחמת העולם השנייה
בדומה למערכת התעמולה הגרמנית המתוחכמת שהלכה והשתכללה במהלך מלחמת העולם השנייה גם הגופים הממונים על תעמולה במעצמות הברית התבקשו להגביר את הלוחמה הפסיכולוגית האנטי גרמנית. בחיפוש אחר דרכים לפנות ישירות אל העם האיראני הוציאו הבריטים סדרה של שש כרזות קריקטוריסטיות(1), המתבססות על האפוס האיראני, 'שאהנאמה'(2). אלה הן כרזות המציגות סצנות ידועות מתוך הספרות הארכאית האיראנית, שהייתה מקובלת מאוד וידועה בקרב שכבות שונות של העם האיראני. מטרת הכרזות הייתה להשפיע על נקודת המבט (החיובית בדרך כלל, עד אז) של העם האיראני על הגרמנים. הבריטים קיוו להעביר את המסר שלהם באמצעות סיפורים מוכרים וידועים לאוכלוסיה באיראן. לצורך זה פנה משרד המלחמה הבריטי אל המזרחן ארתור ארברי (1969-1905), ויחד עם ההיסטוריון הפרסי מויטבי מינובי (1976-1903), מומחה ידוע של ה'שאהנאמה', יצרו את הכרזות. היה זה ההסטוריון מינובי שהעלה את הרעיון ליצירת כרזות תעמולה הנוגעות לאפוס האיראני העתיק בסגנון ציורי מיניאטורות פרסיות. הנושאים שנבחרו לציורי הכרזות נוגעים להיסטוריה של העם האיראני תחת עולו של השלטון הערבי ולדמותו של הרודן הערבי זאהק, המייצג את השליט הזר והאכזר והתגלמות השליטה הזרה בארצם.
הכרזות צוירו בידי הקריקטוריסט היווני יליד מצרים קימון אוון מרנגו (1988-1907), אמן בולט ומעורב מבחינה פוליטית, שתרם לעיתונים שונים ובהם Le Canard enchaîné ,The Daily Herald ו-Daily Telegraph. במהלך מלחמת העולם השנייה עבד מרנגו ישירות עבור משרד המידע הבריטי. קריקטורות אלה, המבוססות על האפוס 'שאהנמה', הופקו הן ככרזות והן כגלויות.
האפוס מספר כי לאחר שהשטן אהרימן נשק לרודן בכתפיו צמחו מהן שני נחשים, והיה צורך להאכיל אותם מדי יום בקורבנות של צעירים. הקריקטורות מצוירות בסגנון ציור מסורתי של המניטורות הפרסיות, ומנסות להעביר את המסר האנטי גרמני בתארם את זהאק כבן דמותו של היטלר(4) ושני הנחשים היוצאים מכתפיו מייצגים את מוסוליני ואת השר היפני טוג'ו (5). את דמותו של השטן אהרימאן מייצג שר ההסברה הגרמני יוזף גבלס. המלך הטוב, פרידון, מופיע בתפקידם של מנהיגי בעלות הברית, צ'רצ'יל, רוזוולט וסטאלין. על זרועם של תומכיו של זהאק סרט זרוע עם סמל צלב הקרס.
הערות:
1) ר' כרזות ומידע: https://alifatelier.wordpress.com/2016/04/28/the-shahnameh-as-propaganda-for-world-war-ii/
https://britishlibrary.typepad.co.uk/asian-and-african/2013/05/the-shahnameh-as-propaganda-for-world-war-ii.html
2)://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%90%D7%94%D7%A0%D7%90%D7%9E%D7%94
3) https://en.wikipedia.org/wiki/Kimon_Evan_Marengo
4) ר' בהמשך תרגום עברי לכתוביות המופיעות בגוף כרזות התעמולה.
5) https://en.wikipedia.org/wiki/Kimon_Evan_Marengo
תרגום עברי לטקסטים בכרזות תעמולה בריטיות, אנטי נאציות, על פי האפוס הפרסי 'שאהנאמה'
(ציורים בסגנון מיניאטורות פרסיות)
תרגום עברי: ד"ר משה חי הגיגת
1 .
خروشید وزد دست بر سر زشاه،
که شاها منم کاوه داد خواه.
ستم را میان وکرانه بود,
همیدون ستم را بهانه بود.
שאג והלם בראשו בפני המלך,
כי מלכי זה אני אשר דורש צדק.
לעינוי יש אמצע וגם גבול,
דע כי את האכזריות ניתן תמיד לתרץ.
2 .
ابرکتف ضحاک جادو دو مار,
برست و بر امد زمردم دمار.
על כתפו של זהאק (צ'חאק) שני נחשים מכושפים,
צמחו והוציאו את זעקת ההמון.
3 .
بندی ببستش دو دست و میان,
که نگشاید آن پیل ژیان.
קשר שני ידיו ומותניו בחבל,
שאפילו הפּיל החזק ביותר לא יוכל להתירו.
4 .
چنان دید کز کاخ شاهنشهان,
سه جگی پدید آمدی نا گهان.
כך ראה בחלום שמארמון המלכים,
הופיעו פתאום שלושה לוחמים.
5 .
نهان گشت آیین فرزانگان,
پراکنده شد کام دیونگان.
شده بر بدی دست دیوان دراز,
زنیکی نبودی سخن جز براز.
דתם של אנשי האמונה ירד למחתרת,
ולכל עבר נפוץ רצון המשוגעים.
ידיה תפלצות הושטו להרע,
לא דוּבר עוד על הטוּב מלבד בסתר.